Skip to main content
Izvēlētās birkas:

IREX medijpratības trenera rokasgrāmata

Trenera rokasgrāmatā iekļati mācību stundu plāni, kas piemēroti gan formālās, gan neformālās izglītības videi. Tajā atrodamas instrukcijas un uzdevumi, kas palīdzēs skolēniem atpazīt, kā un kāpēc tiek radīts manipulatīvs saturs, un iegūt prasmes, lai atpazītu puspatiesības, manipulatīvus virsrakstus, naida runu un viltojumus. Šie jautājumi ir īpaši būtiski, lai sagatavotu gudrus pilsoņus, kas spēj pārvarēt krīzes un pieņemt prātīgus lēmumus.

Nodarbībās aplūkotie temati:

Informācijas vide un tās iezīmes: dažādas platformas un satura veidi, atšķirības starp faktiem un viedokļiem, profesionālas žurnālistikas iezīmes un vēl vairāk.

Nepatiesa informācija un manipulācija: kāpēc ievainojami ir pilnīgi visi, kā ievērot un atspēkot nepatiesu informāciju.

Cīņa pret nepatiesu informāciju: praktiski pielietojamu prasmju attīstīšana, kas palīdzēs atpazīt manipulāciju, izvērtēt informācijas avotu uzticamību un izvēlēties kvalitatīvas ziņas.

Tēma: Mediji, informācijas pārbaude

Autors: IREX

Gads: 2021

Tiešsaistes seminārs “Jauniešu aktivitāšu popularizēšana digitālajā vidē”

Vebināru “jauniešu akrtivitāšu popularizēšana digitālajā vidē” vada Kristine Tjarve, izglītības zinātņu maģistre, komunikācijas nozares praktiķe ar vairāk nekā 16 gadu pieredzi dažādās nozarēs, uzņēmuma “C SMART” vadītāja

Tēma: Sociālie mediji

Autors: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra

Gads: 2021

Tiešsaistes seminārs “Digitālie sadarbības rīki: pieredzes stāsti”

Tiešsaistes seminārs “Digitālie sadarbības rīki: pieredzes stāsti”. Ar pieredzes stāstiem dalās Ineta Lielkalne, Anželika Marija Zuba un Anna Beļska.

Tēma: Sociālie mediji

Autors: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra

Gads: 2021

Vebinārs “Pusaudžu emocijas tiešsaistes vidē”

Vebinārs “Pusaudžu emocijas tiešsaistes vidē”. Vada: Nils Konstantinovs.

Tēma: Sociālie mediji

Autors: eTwinning Latvia

Gads: 2021

Vebinārs “Medijpratība manā skolā – pieredzes stāsti”

Vebinārs “Medijpratība manā skolā – pieredzes stāsti”. “Kritiskā domāšana – domāšanas darbību apgūšana un attīstīšana dažādos vecumposmos, dažādos mācību priekšmetos” – Ineta Lielkalne (Kr.Valdemāra Ainažu pamatskola). “Viltus ziņas – eTwinning starptautiskā projekta “Münchhausen’s new dresses” pieredze” – Inese Ābola (Saulkrastu vidusskola). “eDrošības noteikumi skolā – Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas pieredze eDrošības noteikumu ieviešanā un īstenošanā” – Sandra Trošina (Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskola). “Netiķete un interneta drošība pirmsskolā – Jūrmalas pirmsskolas izglītības iestādes “Zvaniņš” pieredze” – Ilze Veidmane (Jūrmalas PII “Zvaniņš”).

Tēma: Dezinformācija

Autors: eTwinning Latvia

Gads: 2021

«Pilna doma» mācību materiāli

Projektā “Pilna doma” ir tapuši daudzi materiāli, kurus var izmantot, runājot ar skolēniem par mediju pratību un kritisku domāšanu. Lai palīdzētu veidot šādas stundas, skolotājiem ir pieejams arī mediju pratības nodarbības plāns un arī darba uzdevums.

Tēma: Mācību materiāli

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs, British Council Latvia

Gads: 2021

Aitu dzīve. Lētticība.

“Aitu dzīve” materiālu kopa paredzēta 6-11 gadus veciem bērniem, darbojoties kopā ar vecākiem vai pedagogiem. “Aitu dzīve” stāsta par dzīvi kādā lauku sētā, kurā, tieši tāpat kā pie mums, strauji attīstās tehnoloģijas, kas ne vienmēr rada tikai pozitīvus efektus.

Tēma: Kritiskā domāšana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2020

Izglītojoša spēle tiešsaistē bērniem un jauniešiem “Medijpratības cirks”

Spēle pieejama vietnē www.medijpratiba.lv. Tajā aplūkotās dzīves situācijas ir dažādas – klases biedra atsūtīta WhatsApp ziņa, naidīgi komentāri pie kāda attēla sociālajos medijos, vecumam atbilstošu filmu izvēle kinoteātrī, rakstu ilustrācijas ziņu portālos un sludinājumi pirkšanas-pārdošanas vietnēs u.c. Nereti medijpratība tiek saprasta ļoti šauri – tikai kā maldinošas informācijas atpazīšana medijos. Šī spēle paplašina medijpratības izpratnes robežas, aptverot arī jautājumus par vārda brīvību, vizuālo pratību, naida runu, stereotipiem un attēliem medijos un citiem mūsdienās svarīgiem jautājumiem.

Lai spēle būtu vieglāk izmantojama izglītības procesā, to papildina trīs mācību stundu (40 minūtes) apraksti par spēles tematiku pēc pētnieka Roberta Gaņjē (Robert Mills Gagné) izstrādātā mācību stundu plānošanas modeļa (pieejami lejupielādei vietnes sadaļā “Skolotājiem”). Spēle ir piemērota arī izmantošanai neformālajā izglītībā jauniešiem no 12 gadu vecuma un pieaugušajiem.

Tēma: Medijpratības spēle

Autors: Klinta Ločmele

Gads: 2020

Vebinārs “Digitālais darbs ar jaunatni: šodiena ar skatu nākotnē”

Vebinārs “Digitālais darbs ar jaunatni: šodiena ar skatu uz nākotni”. Vebinārā ir atspoguļotas daudzas noderīgas saites par digitālo darbu ar jaunatni un medijpratību.

Tēma: Sociālie mediji

Autors: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra

Gads: 2020

«CAPS UN CIET jeb Vilks manipulators» – grāmata bērniem medijpratības apgūšanā

Medijpratības grāmata bērniem “CAPS UN CIET jeb Vilks manipulators”, ir sarakstījusi Dr. sc. comm. Solvita Denisa-Liepniece, savukārt ilustrējusi – Marina Heniņa.

Grāmata veidota kā izglītojošs un izklaidējošs stāsts, kas bērniem vecumā no 9 līdz 11 gadiem palīdzēs saprast, kā veidojas informatīvā vide, un mācīties kritiski izvērtēt redzēto vai dzirdēto, tostarp, internetā atrastos apgalvojumus tādās lapās, kas nav uzticami mediji, paturot prātā, ka ne viss ir tāds, kā tas izskatās.

Grāmata izdota ar Kultūras ministrijas un Vidzemes Augstskolas atbalstu.

Video ir tapis pēc grāmatas „CAPS un CIET jeb Vilks manipulators” motīviem. 11 minūtes ilgajā video apmēram 9 līdz 11 gadus veciem bērniem izstāstīta aina no Vilka dzīves, viņam sagrozot ierakstu Vikipēdijā un citā veidā manipulējot ar informāciju. Video mērķis ir izglītojoša un izklaidējoša stāsta veidā bērniem palīdzēt apzināties riskus informatīvajā vidē un mācīties kritiski izvērtēt redzēto vai dzirdēto.

Tēma: Bērniem

Autors: Solvita Denisa-Liepniece, Marina Heniņa

Gads: 2019

Loģikas kļūdu spēle “Populists”

Šī galda spēle radīta, lai veicinātu un popularizētu kritisko domāšanu, kā arī padarītu šo kritiskās-loģiskās domāšanas apguves procesu aizraujošu. Spēles galvenais uzdevums ir likt aizdomāties, kritiski izvērtēt un uzdot jautājumus par informāciju, ar ko saskaramies ik uz soļa, lasot Facebook, skatoties Instagram vai YouTube. Spēle palīdzēs neuzķerties uz sabiedrības līderu, slavenību un citu personu izmantotiem pārliecināšanas trikiem, tā iemācīs šīs idejas analizēt un atspēkot.

Tēma: Medijpratības spēle

Autors: QUO Tu domā?, British Council Latvia

Gads: 2019

„Fake ≠ Fact” mācību materiāli

Lai veicinātu jauniešu avotu kritikas prasmju uzlabošanu dažādu informācijas kanālu izmantošanā, Zviedru institūts sadarbībā ar Darba muzeju ir izstrādājis mācību materiālu skolotājiem „Fake ≠Fact”. To veido rokasgrāmata, kurā iekļauts trīs nodarbību plāns skolēnu propagandas filmas izveidošanai, un ceļojošā izstāde „Fake ≠ Fact Info Lab”.

Mācību materiālā tiek aplūkoti dažādi vēstījumu veidošanas paņēmieni un kā tajos atpazīt manipulāciju, kas radīta, lai slēptu nepatiesu un maldinošu informāciju. Tas māca informācijas avota un propagandas kritisku izvērtēšanu un iepazīstina ar paņēmieniem, kas palīdz identificēt informācijas avotu.

Rokasgrāmata

Materiālā iekļauta rokasgrāmata skolotājiem ar trīs nodarbību plānu. Pirmajā nodarbībā uzmanība tiek pievērsta vispārīgiem avotu kritikas jautājumiem. Otrajā nodarbībā tuvāk tiek aplūkota propagandas saistība ar avotu kritiku. Savukārt trešā nodarbība ir veltīta skolēnu propagandas filmas izveidošanai.

Nodarbības jauniešiem palīdz prasmīgāk atpazīt propagandu. Iepazīstot pārliecināšanas mākslu un paņēmienus, kas tiek izmantoti propagandas radīšanā, jauniešu uzdevums ir sagatavot savu propagandas video. Iemācoties propagandu radīt, attīstās prasmes to atpazīt.

Tēma: Propaganda

Autors: Zviedru institūts, Zviedrijas vēstniecība Rīgā, UNESCO Latvijas Nacionālā komisija, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Latvijas Universitāte Sociālo zinātņu fakultāte

Gads: 2019

Metodiski ieteikumi skolēnu digitālās lietpratības stiprināšanai

Metodiski ieteikumi skolēnu digitālās lietpratības stiprināšanai. Reklāmu uztvere un analīze. Ziņas kā konstruēta realitāte. Jēgpilna digitālo tehnoloģiju izmantošana uzdevumu un problēmu risināšanai

Tēma: Gudra un droša interneta lietošana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2018

Sociālā kampaņa “Supervaroņi internetā”

„Supervaroņi internetā” ir sociāla kampaņa, kuras mērķis ir veicināt bērnu medijpratību un drošību internetā, informējot gan bērnus, gan pieaugušos par riskiem un iespējām interneta vidē. Kampaņā ir izveidoti pieci video, kas 5–8 gadus veciem bērniem māca izprast dažādas situācijas, ar kurām viņi varētu saskarties internetā, un aicina bērnus kļūt par pārliecinātiem un gudriem interneta lietotājiem.
“Supervaroņi internetā” ir 2017. gadā aizsāktās kampaņas “Supervaronim nepazust!” turpinājums.

Tēma: Gudra un droša interneta lietošana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2018

Debašu kluba rokasgrāmata

Deviņās nodaļās apskatītas tādas tēmas kā argumentācija un atspēkošana, izklāstīti dažādi debašu formāti, apskatīti efektīvas runāšanas pamatprincipi, sniegts ieskats debašu jautājumu un atbilžu daļā, izvērtēts, kā visefektīvāk sekot debatēm un kā analizēt debatēs iesaistītās puses, kā arī pievērsta uzmanība loģikas kļūdu tēmai. Grāmatas pielikumā ir dažādas debašu aktivitātes un spēles, kas palīdzēs vienkārši un interesanti mācīt debates, kā arī ierosinātas dažādas debašu tēmas, ko izmantot mācību procesā.

Tēma: Debates un argumentācija

Autors: QUO Tu domā?, British Council Latvia

Gads: 2018

Planēta 7

Mācību materiāls par gudru un drošu interneta lietošanu 8–12 gadus veciem bērniem.

Tēma: Gudra un droša interneta lietošana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2017

Pētījums par 9-16 gadus vecu bērnu un pusaudžu medijpratību Latvijā

Globālie informācijas un komunikācijas uzņēmumi prot mums un mūsu bērniem tikt klāt kā haizivis un “zilie vaļi”. Tās iespējas, kuras piedāvā Google, YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat un arī WhatsApp mūs interesē un patīk, dažreiz arī labi noder, tās perfekti atbilst mūsu vajadzībām un mēs tiekam (pie)ievilināti. Apmaiņā pret mūsu informāciju. Un tagad, jā – lielie interneta pavēlnieki zina par mums vairāk nekā mēs paši, pazīst mūs un mūsu bērnus labāk kā neviens cits. Viņi zina tiešām daudz: kur mēs atrodamies, ko ēdam, ko velkam mugurā, par ko sapņojam, pēc kā ilgojamies, ar ko tiekamies, ar ko gribētu tikties, kā gribētu izskatīties, ko gribētu ēst un, iespējams, – arī to, par ko balsosim. Viņi arī saprot, ko ar šo informāciju iesākt. Tāda ir digitālā realitāte šodien – no vienas puses balstīta merkantilos algoritmos, no otras – mūsu interesēs, vajadzībās un arī vājībās.

Tēma: Sociālie mediji

Autors: Latvijas Universitāte Sociālo zinātņu fakultāte

Gads: 2017

Pasaule tīmeklī

“Pasaule tīmeklī” ir starpdisciplinārs interaktīvs mācību līdzeklis skolēna medijpratības (prasme uztvert, saprast, strukturēt, analizēt un radīt savus mediju vēstījumus) pilnveidei pamatskolā. Vienlaicīgi mācību līdzeklis palīdz apgūt: kritiskās domāšanas prasmes, mācību prasmes, lasīšanas un rakstīšanas prasmes, diskutēšanas un argumentēšanas prasmes, sadarbības prasmes.

Tēma: Gudra un droša interneta lietošana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2016

Vaifija skola (lasāmgrāmata)

Lasāmgrāmata par internetu 5 – 7 gadus veciem bērniem.

Tēma: Gudra un droša interneta lietošana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2015

Metodiskie ieteikumi darbam ar lasāmgrāmatu “Vaifija skola”

Metodiskie ieteikumi darbam ar lasāmgrāmatu par internetu  5-7 gadus veciem bērniem “Vaifija skola”.

Tēma: Gudra un droša interneta lietošana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2015