Vēl 2023. gada sākumā pēc Kultūras ministrijas pasūtījuma veiktajā pētījumā tika secināts, ka tikai 1% Latvijas iedzīvotāju 65+ vecumā aktīvi lieto sociālo mediju TikTok. NEPLP 2024. gada pētījumā jautājums gan formulēts citādi – par aktivitāti pēdējo trīs mēnešu laikā. Taču arī pētījuma intervijās ir seniori, kuri atklāj, ka tur “ieiet” vienlīdz bieži kā draugiem.lv vai Facebook. Ja vēl pirms dažiem gadiem ziņu virsraksti vēstīja, ka šo lietotni, kurā sākotnēji uzturējās jaunieši, arvien vairāk patērē cilvēki pēc 30, šobrīd jau runājam par senioriem kā daļu no TikTok jaunpienākušās auditorijas.
Vai uz to, ka seniori sāk aktīvāk izmantot šo sociālo mediju, jālūkojas ar nemieru? Tas ir normāls process, ka lietotnes, kļūstot populāras, piepulcē lietotājus arī no citām sabiedrības grupām, kuras nebija to sākotnējā mērķauditorija. Ir arī seniori, kuri pratuši veiksmīgi izmantot šo platformu, lai iegūtu pasaulē slavena tiktokera statusu. Tomēr pastāv riski, ja sociālos medijus izmanto nekritiski un bez nepieciešamajām zināšanām. Un tas nav tikai par senioriem. TikTok ēnas puses, tostarp dezinformācijas izplatīšanā, ir plaši analizējuši eksperti, šoruden tām arī bija veltīts raidījums “Kultūršoks”. Tāpēc šajā publikācijā aplūkosim dažas vienkāršas lietas, kas būtu jāzina TikTok iesācējiem (skatītāju lomā), pirms tie sāk sērfot TikTok algoritmu viļņa piegādātajā saturā.
Pārsūtīts sveiciens Jaunajā gadā
To cilvēku skaits, kuri saskaras ar TikTok video, lai gan paši tur nav reģistrējušies, ir vēl lielāks. Šajā lietotnē video ir iespējams lejupielādēt – tas nozīmē, ka tie var tikt pārsūtīti un publicēti arī citos sociālajos medijos. Piemēram, 2000. gadu sākumam raksturīgā stilistikā veidoti amatieriski apsveikumi, kur mūzikas pavadījumā mainās attiecīgiem svētkiem pieskaņoti attēli un vēlējumu pantiņi, katru gadu ar jaunu sparu riņķo radu, darba kolēģu, mājas dzīvokļu īpašnieku un citās sarakstes grupās. Nereti – tieši senioru pārsūtīti. Joku video, politiķu uzrunas, recepšu pamācības, deju soļi – TikTok video formāts ir pateicīgs, lai ar šo saturu dalītos arī ārpus šīs lietotnes. Kas tad ir šo video pievilcības pamatā?
Video, no kuriem grūti atrauties
Lietotne piedāvā plašas iespējas, kā radoši un aizraujoši veidot un remiksēt saturu, – neskaitāmi video filtri, video sapludināšana, skaņu efekti, tostarp video skaņu celiņa aizstāšana ar citu. Vēlies mainīt video fonu? Lūdzu! Vienkārši var radīt iespaidu, ka video darbība norit kādā dārgā viesnīcā, vai, piemēram, kosmosa kuģī. Tomēr šādā veidā skatītāji tiek maldināti ne tikai nevainīgas izklaides nolūkos vien. Izmantojot zaļā fona jeb “green screen” funkciju, šobrīd jau visai ticami var imitēt iespaidu, ka runātājam fonā ir nevis viņa istabas siena, bet, piemēram, pludmale, ziņu raidījuma studija vai raķetes sprādzienā bojāta māja.
TikTok algoritms ņem vērā visas lietotāja darbības, jaunumu plūsmā piedāvājot arvien vairāk līdzīga satura jau noskatītajam. Tādējādi var viegli nonākt vienveidīgas informācijas lokā. 2022. gada pavasarī tika noskaidrots, ka paiet mazāk nekā 40 minūtes, lai tikko reģistrējies TikTok lietotājs nokļūtu pie dezinformācijas par Krievijas karu Ukrainā, pat ja pats nebija šādu informāciju tur meklējis. Atverot lietotni, tajā saturs tiek piedāvāts nemitīgi, atstājot maz iespēju apdomāt, izvērtēt redzēto.
Manipulē arī latviešu valodā
Pieredzējuši TikTok satura veidotāji ļoti labi zina, ar kādām video sākuma frāzēm notvert un noturēt nejauša skatītāja uzmanību. Arī tie, kuri vēlas šo lietotni izmantot sabiedrības maldināšanai. Pirms aptuveni diviem gadiem kopā ar Latvijas Universitātes kolēģēm Veltu Skolmeisteri un Ingu Latkovsku plašāka projekta ietvaros veicām pētījumu sociālajos medijos, apkopojot dezinformācijas piemērus latviešu valodā. Secinājām, ka TikTok dezinformācija tiek izplatīta, miksējot dažādus apgalvojumus un stāstus, kuriem nemaz nav cēloņsakarības.
Daudzos gadījumos maldinošie paziņojumi nav skaidri izteikti, bet tos aizstāj ar mājieniem, piemēram, “jūs zināt, ko tas nozīmē”.
Šāda pieeja bieži vien jebkuru nacionāla vai starptautiska līmeņa notikumu pārvērš plašākā dezinformācijas vēstījumā, ko pastiprina pievienota dramatiska fona mūzika. Video autors nereti sevi piesaka kā pašaizliedzīgu cīnītāju par taisnību. Ja nav pieredzes ar šāda veida video, tie var šķist visai pārliecinoši.
“Man ir 60 un atkarība no TikTok”
Varētu vēl daudz runāt par TikTok praksi lietotāju datu ievākšanā, tostarp taustiņu nospiedumu raksta (keystroke logging) un biometrisko datu iegūšanu. Taču, atgriežoties pie senioriem, īsie un ātri ņirbošie video var raisīt atkarību ne tikai pusaudžiem, bet arī dzīves pieredzējušajiem. “The Independent” rakstā ir lasāma kāda sešdesmitgadnieku laulātā pāra pieredze, kā TikTok ir ievilcis atkarībā, pat pirmsmiega grāmatas lasīšanas rituālu aizstājot ar “es vēl 10 minūtes paskatīšos TikTok”, kas ieilgst vairāk par stundu.
Rakstā gan minēts, ka būšana informētam par lietotnē populārām satura tendencēm ir atsvaidzinājusi attiecības ar bērniem un mazbērniem, jo var kopā izmēģināt tur noskatītas ēdienu receptes, pārsūtīt izjokošanas video u.c. Nevar noliegt, ka TikTok jau veido daļu no populārās kultūras – ar tendencēm, aktuālajiem izteicieniem, vārdiem, kuru nozīmi nereti saprot tikai šī sociālā medija lietotāji.
2018. gadā publicēts pētījums liecināja, ka senioriem sociālo mediju lietošana var uzlabot viņu kognitīvo darbību. Taču 2023. gadā pētījums ar korejiešu vecāka gada gājuma cilvēkiem atklāja, ka ne viss ir tik vienkārši, jo būtisks faktors ir arī medijpratība. Palielinoties laikam, kas pavadīts sociālajos medijos, respondentiem ar zemu un vidēju medijpratību vientulības izjūta pieauga, nevis samazinājās.